Firaxis Games se s obrovskou vervou pustili do novodobého remaku, nebo spíš znovuoživení klasiky jménem UFO: Enemy Unknown. Tuhle legendární strategii od Microprose zná už dnes málokdo – kdo ji ale zná, nedá na ni dopustit. Pojďme se podívat jak se na celou věc dívají ve Firaxis.
Magazínu Gameinformer se podařilo získat měsíční exkluzivitu na cokoliv co se kolem nového XCOM: Enemy Unknown šustne. A Zelená vopice toho hodlá nestydatě zneužívat. Redaktoři totiž natočili několik skvělých rozhovorů s vývojářským týmem, který znovu vdechne život klasice bratrů Gollopových.

Z těch je možné se dozvědět, že šéfdesignérem nového XCOM: Enemy Unknown je Jake Solomon. Ve Firaxis Games je už dvanáct let, nastoupil v květnu 2000 a předtím studoval počítačové vědy, softwarové inženýrství a matematiku na univerzitě v Oklahomě.
Ale co hlavně, je to bezuzdný nadšenec do původního UFO: Enemy Unknown. „Když jsme ve Firaxis zjistili, že tahle značka je k mání, byli jsme z toho úplně paf,“ svěřil se redaktorům Gameinformeru. „Bylo jasné, že prostě nový XCOM uděláme,“ dodává Solomon na videu.
sZ prvních screenshotů i z rozhovorů je jasné, že vývojáři se hodlají maximálně držet původního konceptu. Tzn. hráč se opět stává velitelem obranné organizace XCOM, která má zabránit invazi z vesmíru. Hra se bude dělat na dvě hlavní části – globální a taktickou.

V globální části bude mít hráč, stejně jako v původní UFO: Enemy Unknown k dispozici glób, stavbu základen (tentokrát nejspíš budou umístěny vertikálně), výzkum, financování, výrobu.
Vše by mělo fungovat podobně jako původní hra, tj. přidělování inženýrů a vědců na projekty, trocha politiky pro zajištění financování, sestřelování UFO vašimi vlastními stroji, vysílání výsadků apod.

Druhou a hlavní částí hry bude taktická. V té se vydáváte se svým vybraným výsadkem na místo sestřeleného UFO, případně napadeného města. Tady začíná ta nejlepší taktická akce jaká kdy byla vymyšlena a ze které vycházejí takové klasiky jako Final Fantasy Tactics, Battle Isle 4: Incubation a další.
Atmosféra hustá tak, že by se dala krájet. To je to, co původní UFO: Enemy Unknown mohlo rozdávat plnými hrstmi. Firaxis si je dobře vědom aspektů, které dělají z původní hry nesmrtelnou klasiku a hodlají je zachovat.

Na druhou stranu, je rok 2012. Hry se dělají proto, aby vydělaly peníze. Solomon však upozorňuje, že zároveň v současné době sleduje renesanci obtížnosti ve hrách. V posledních pěti až osmi letech jsme byli svědky dementizace většiny herních žánrů.
Často stačilo prostě a jednoduše plnit pokyny na obrazovce a klikat myší, abyste měli vyhráno. Jenže tahle doba snad zase pomalu odchází. Hráči opět chtějí výzvu. A UFO: Enemy Unknown byla svého času ultimátní výzva.

Vyznat se v úvodní obrazovce, mít odvahu přestát první kliknutí, posouvat se dál a dál v chápání celé hry, to všechno znamenalo tvorbu ojedinělého spojení mezi hrou a hráčem. Proto je UFO: Enemy Unknown dodnes uznávaným titulem.
Ale nejen díky tomu. Svou zásluhu na tom mají i úžasná herní mechanika a herní systém, který dokázal hráče v každé misi překvapit něčím novým. Ať už to bylo zničitelné prostředí, kdy se emzák objevil za zdí přímo za vámi, nebo třeba možnost prostřelit okna budovy a trefit emzáka doslova za rohem.

Plus různé možnosti krytí, nastavení parametrů vojáků, jejich psychická odolnost a třeba i taková blbost jako možnost si je pojmenovat. Nezapomenutelné. Když si dopodrobna prohlédnete screenshoty z ranné verze nového XCOM: Enemy Unknown, zjistíte, že spousta je tam toho v takřka nezměněné podobě.